Rikthimi i Donald Trump në Shtëpinë e Bardhë i ka të
gjithë përbërësit për të shkaktuar ndryshime të mëdha politike në të gjithë botën.
Lëvizjet sizmike të pllakës më të madhe politike në planet do të kenë efekte
pasgoditëse në rajone, fusha dhe çështje të cilat ishin çimentuar në tre-katër
dekadat e fundit nga konsensusi në qendër mes të majtës dhe të djathtës pas përfundimit
të Luftës së Ftohtë.
Në këtë konstelacion, me peshë krejt të papërfillshme,
ndodhet edhe Shqipëria. Në skemën e madhe të politikës Shqipëria do të vijojë të
luajë rolin e vagonit në trenin perëndimor pasi nuk ka as fuqi politike,
ekonomike apo ushtarake për të vepruar si shtet sovran në marrëdhëniet ndërkombëtare.
Por, platfroma ‘Amerika e Para’ e presidentit Trump ka
gjasa të zhbëjë shumë nga linjat trandicionale politike në botë. Ndryshe nga
hera e parë në zyrë, Trump ka mbledhur rreth vetes njerëz që besojnë tek idetë
e tij dhe janë të gatshëm të marrin akte të forta pa shumë pyetje.
Qysh në ditën e parë në zyrë, Trump ka firmosur me dhjetra
akte ekzekutive që kthejnë përmbys politikat kryesore të administratës Biden
dhe Obama. Disa nga këto akte mund të cekin tangent Shqipërinë, por mjaftueshëm
për të shkaktuar pasoja me rëndësi.
Së pari, presidenti ka urdhëruar ngrirjen e fondeve dhe
rishikimin total të programve të ndihmës së huaj. Ndryshe nga Biden, për Trump
demokracia, koncepti perëndimorë i të drejtave të njeriut dhe projektimi i
fuqisë amerikane në botë përmes vlerave liberale nuk janë as prioritet as
platformë ideologjike në politikën e jashtme. Botëkuptimi i tij është më
pragmatist dhe transaksional. Sipas Trump, Shetet e Bashkuara nuk kanë mision liberalizimin
e botës, por zgjerimin e fuqisë ekonomike dhe ushtarake përmes tarifave, forcës
ushtarake dhe fuqisë ekonomike.
Në këtë kuadër, Trump do shkurtojë fondet për programet e
ndihmës të Departamentit të Shtetit si një manovër jo vetëm për të ‘reduktuar
shpenzimet’ por edhe si një strategji e re për të zhbërë burokracinë ekzistuese
në politikën e jashtme, ndalimin e promovimit të kulturës ultraliberale dhe
rrjedhimisht forcimin e vlerave konservatore. Pjesës më të madhe të drejtuesve
dhe burokracisë së Departamentit të Shtetit iu është kërkuar dorëheqja e
parevekoushme pa hyrë në zyrën ovale.
Refroma në drejtësi është një nga programet më ambicioze
të Shteteve të Bashkuara për të luftuar korrupsionin dhe sjellë ndryshime
politike në Shqipëri. Prej vitesh ajo ka marrë mbështetje financiare dhe
teknike nga programet e ndihmës së Departamentit të Shtetit në kuadër të
objektivave strategjik për luftë kundër korrupsionit dhe individëve që
paraqesin rrezik për sigurinë kombëtare të Shteteve të Bashkuara.
Por, me shkurtimin e fondeve për ndihmën e huaj dhe ndryshimin e burokratëve në agjensitë kryesore të politikës së jashtme, struktura e reja të drejtësisë në Shqipëri mund të margjinalizohen nga mungesa e mbështetjes së drejtpërdrejtë amerikane. Toka për dobësimin e drejtësisë së re është tashmë fertile, dhe një lëvizje e tillë do të ishte e mirëpritur nga klasa tradicionale politike.
Së dyti, Shtetet e Bashkuara prej më shumë se një dekade
kanë ndërtuar mekanizma ligjorë për sanksionimin e individëve apo kompanive të
huaja që minojnë llogaridhënien, shkelin të drejtat e njeriut dhe përfshihen në
korrupsion madhor. Shënjstra krysore e këtyre mekanizmave ka qenë Rusia, Amerika
Latine dhe vendet Arabe.
Arkitektura ligjore bazohet në Ligjin Magnitsky, emërtuar
në ndër të një avokati rus që u torturua nga autoritet e ruse pasi ekspozoi
korrupsionin qeveritar në Rusi. Ligji është përforcuar nga urdhra ekzekutiv të
president Obama në 2016, Trump në 2017 dhe Biden në 2021, dhe është vënë në
funksion një zyrë koordinuese kundër korrupsionit në botë nga Sekretari Blinken
në 2021.
Sigurisht, këto mekanizma janë politikë me mjete të tjera,
dhe administrata Biden i ka përdorur sanksionet në mënyrë të gjerë
pasi kjo çonte ujë në politikën e tij ambicioze për projektimin vlerave demokratike
në botë. Prej kohës kur këto mekanizma janë vënë në dispozicion të administratës
amerikane, rreth 250 individë dhe 300 kompani të huaja janë vendosur nën
sanksione, përfshirë ngrirje asetesh dhe ndalim hyrje në Shtetet e Bashkuara.
Një nga njerëzit e parë të sanksionuar pas ngritjes së
zyrës për koordinim kundër korrupsionit në Departamentin e Shtetit është edhe ish-kryeministri
Sali Berisha. Urdhëri ekzekutiv i Trump për të rishikuar proceset penale dhe
veprimtarinë e agjensive amerikane ndaj kundërshtarëve politik duket se është i
kufizuar në sferën e brendshme.
Por, Trump nuk e ka fshehur ambicien e tij që lëvizja
‘Amerika e Para’ të shtrihet në të gjithë botën. Për herë të parë në inagurimin
e një presidenti u ftuan shtetarë në detyrë apo politikanë botëror jorastësisht
me qasje konservatore si kryeministrja italiane Meloni dhe presidenti argjentinas
Milei. Ndërkohë, u injoruan krejtësisht kryeministri laburist i Britanisë së
Madhe, presidenti francez apo kancelari i Gjermanisë.
Sigurisht, Shqipëria nuk përbën asnjëlloj rëndësie në këtë
‘luftë’ ideologjike në epokën e Trump. Shenjstra krysore e MAGA duket se do të
jetë qeveria e majtë në Britani, Gjermani dhe Brazil, për vetë peshën politike
që këto vende kanë në politikën e jashtme të Shteteve të Bashkuara.
Me zero relevancë në politikën e jashtme, megjithatë, ish-kryeministri
Berisha ka dy mundësi teorike sesi mund të shpëtojë nga shpallja e non-grata. Së
pari, administrata Trump zhbën mekanizmin e sanksioneve dhe e denoncon si një
politikë malinje dhe partizane të Biden. Së dyti, Berisha fiton zgjedhjet dhe
zgjidhet kryeministër, duke i siguruar aminsti penale sipas standardit, kreu i
ekzekutivit nuk mund të ndiqet penalisht apo izolohet politikisht nga vendet
aleate.
Pavarësisht masave radikale që duket se po ndërmerr Trump
edhe në politikën e jashtme, nuk ka gjasa që mekanizimi i sanksioneve të zhbëhet
krejtësisht. Kjo do të kërkonte anullimin e Ligjit Magnitsky nga Kongresi dhe tërheqjen e sanksioneve ndaj zyrtarëve apo sipërmarrësve rusë, arab, amerikano-latin, një
pjesë prej të cilëve janë shpallur non-grata nga administrata e parë Trump.
Megjithatë, ekziston mundësia që të operohet me politikën e cherry-picking, pra të përjashtohen nga sanksionet disa dhe të lihen të tjerë. Kështu që alternativa më e sigurt për ish-kryeministrin Berisha mbetet fitorja e zgjedhjeve siç bëri Trump në Shtetet e Bashkuara. Kjo me shumë gjasë do ta shtyne administraten e re të rishikonte pozitën e ish-kryeministrit.
Por, me duart e zëna në arritjen e një marrëveshje të shpejtë armëpushimi në Ukrainë, stabilizimin e Lindjes së Mesme dhe çmontimin e shtetit managjerial në Ushanington, administrata Trump do të ketë zero kohë dhe interes për të ndikuar në zgjedhjet paralmentare të 11 majit në Shqipëri.
Ndryshimi i burokracisë ekzistuese në Departamentin e Shtetit dhe rikthimi tek politika e sferave të ndikimit, padiskutim do t’ia lehtësojë jetën partive konservatore kudo në botë. Në një territor parapolitik ku operon Shqipëria kjo do të përkthehet në një garë të ethshme të të gjithë krahëve për tu vetëshpallur Trumpist. Një një garë të tillë fiton gjithmonë ai që nuk ekspozon miqt në Uashington, ka durim për rezultate dhe strategji afatgjat.
Lidhni rripin e sigurimit për një fluturim plot turbulenca...
Comments
Post a Comment