E djathta e qendrës
është udhëhequr që nga koha e iluminizmit, e mandej në shekullin e XX (ekonomistët
e shkollës së Vjenës Von Mises, Hajek, dhe Erhard më vonë), (përfshi Theçer dhe
Regan në sferën politike) nga ideali i zgjerimit të lirisë individuale. Në këtë
kuptim, qendra e djathtë është natyrshëm mosbesuese ndaj rolit të shtetit apo
autoritetit nga lart në jetën ekonomike, politike apo sociale të vendit. Ajo
beson se individi është më mirë i përgatitur për t’i shpenzuar paratë në
interes të mirëqënies së tij dhe familjes. Kështu, e djathta takson më pak për
të lënë më shumë para në xhepat e qytetarëve. Për të djathtën, jeta ekonmike,
politike dhe sociale është shumë komplekse për tu organizuar në mënyrë të
planifikuar nga një trupë politike apo epistemike.
Dija sipas ekonomistit
austriak Friedrich Hayek është e shpërndarë në hapësirë dhe kohë, dhe nuk është
as shumatore e dijes shkencore. Njerëzit kanë agjensi veprimi autonome, prandaj
nuk mund të diktohen nga lart. Prandaj, e djathta mbështet shtetin e ‘vogël’,
dhe taksa të ulta për të nxitur sipërmarrjen dhe rritjen ekonomike. Ideja se ti
mund ta kontrollosh tortën dhe ta hashë ka rezultuar katasfrotike për
vendet që mbështetën politika puniste gjatë shekullit të kaluar si në Europën Lindore
apo në Amerikën Latine. Reduktimi i
rolit të shtetit bëhet edhe më imperativ në vende si Shqipëria ku korrupsioni është
i shpërndarë në çdo degë të makinerisë shtetërore dhe ku një grup burokratësh
apo politikanësh të paaftë dhe të korruptuar abuzojnë me paratë publike.
Në të vetmen
periudhë kur Shqipëria aplikoi disa politika të djathta ekonomike (2005-2009) vendi
njohu zhvillim ekonomik domethënës dhe reduktim të nivelit korrupsionit.
Braktisja e këtij kursi për një shtet më të madh ka prodhuar ekonomi oligarkike
të përqëndruar në duart e pak njerëzve. Këto politika nuk zgjerojnë ekonominë
dhe lirinë, por shfrytëzojnë shtetin për pasurim të shpejtë dhe pa rreziqe për
‘sipërmarrjen’. Ndërsa ekonomistët e shkollës marksiste shpesh a kanë quajtur këtë
model kapitalizëm shtetëror, në fakt nuk është asgjë më shumë sesa një sistem
oligarik. Në librin “Kushtetuta e Lirisë” Hayek argumenton në mënyrë
bindëse se pa shtet të së drejtës dhe liri individuale nuk mund të këtë sipërmarrje
të lirë. Përndryshe kjo rezulton në shtypje (serfdom).
Rritja e borxhit
publik të Shqipërisë në afër 90% të GDP-së në 10 vitet e fundit për të
financuar koncensione (jashtë logjikës së djathtë e cila mbështet koncensionet
kur rrisqet dhe investimi ndërmerret nga privati) ka hedhur në erë financat e
vendit. E djathta e qendrës kudo në botë (konservatorët në Britani nën Margaret Theçer dhe David Comeron apo CDU nën Helmut
Khol dhe Angela Merkel në Gjermani) ka promovuar përgjegjshmërinë fiskale,
borxh të ulët publik dhe investime në sektorë strategjik (infrastukturë,
edukim) të cilat gjenerojnë rritje ekonomike. Në sajë të këtyre politikave,
Britania dhe Gjermania hynë në një kurs zhvillimi ekonomik për disa dekada.
Mirëpo ‘shteti i
vogël’ nuk është qëllim në vetëvete për qendrën e djathtë. Ajo nuk është krejt
kundër rolit të shtetit në jetën ekonomike sepse as Ronald Regan dhe Margaret Theçer
nuk ishin. Por ky rol për qendrën e djathtë kufizohet tek investimet në ruatjen
e rendit publik dhe sigurisë kombëtare, në modernizimin e infrastrukturës, arsimit
dhe shëndetësisë për të krijuar hapësira për
inovacion, kapital njerëzor dhe investime që zmadhojnë tortën (pasurinë kombëtare).
Veçanërisht në Shqipëri kjo është domosdoshmëri. Rikthimi i financave publike në normalitet, forcimi i luftës kundër krimit të organizuar, korrupsionit, mbrojtes dhe modernizimi i infrastrukturës rrugore, portuale, dhe hekurudhore (imagjinoni një hekurudhë Durrës-Tiranë-Shkodër-Prishtinë dhe Tiranë-Fier-Vlorë-Sarandë-Korcë), investime në arsimin publik dhe privat dhe në shëndetësi do të çlironin energji ekonomike të jashtëzakonshme. E djathta e moderuar ka treguar se din t’i arrijë këto objektiva nëpërmjet konsenusit në qendër me aktorët e tjerë politik të përgjegjshëm që vijnë nga e qendra e majtë.
II. Institucione të Forta
Krijimi i një
modeli ekonomik konkurues dhe të lirë nuk mund të bëhet pa shtet të së drejtës
dhe forcimin e institucioneve demokratike. Sulmi që i bëhet në Shqipëri
organeve të drejtësisë (sado joperfekte të jenë ato) është reminishencë e
kulturës bolshevike. Shteti i së drejtës dhe rendi publik janë shtylla
kurrizore e qendrës së djathtë. Prandaj, një alternativë e tillë do të mbështeste
pavarësinë dhe punën e institucionve të drejtësisë si garant të lirive të të
gjithëve. Kjo do të thotë të pranosh verdiktin e gjykatave edhe kur ato nuk të
konvenojnë politikisht, sepse pa institucione funksionale dhe të pavarura shoqëria
shpërbëhet dhe zhytet në kaos. Garantimi i asaj që filozofi britanik Isaiah
Berlin e quante liri negative, liria nga autoriteti është në themel të
filozofisë së qendrës së djathtë.
Shipëria nuk mund të izolohet pas tre dekadash tranzicion, e as të zhytet nën tiraninë e masave populiste të silat kërkojnë zgjidhje të thjeshta për pobleme komplekse. Rreziku që mund t’i kanoset Shqipërisë nga minimi i shtetit të së drejtës për interesa politike të ditës është evident në fazën tranzitore që po kalon vendi nga goditja e kulturës së pandëshkueshmërisë. Ndërsa Shqipëria tenton të bëjë hapa në drejtim të integrimit europina, populizmi politik dhe identitar mund të shëndërrohet shumë shpejt në anti-europian siç ka ndodhur në disa vende antare të BE. Antarësimi në BE është në interesin kombëtar të vendit, pasi ulet në tryezën e të mëdhenjve dhe ka mundësi të këtë pjesën e vet të përfitimit dhe përgjegjësisë. Mbështetja ndaj institucionve demokratike, rendit, sigurisë dhe shtetit të së drejtës është jetik në këtë proces. Nëse qendra e djathtë e humb shikimin drejt BE, rreziku është që forca të tjera të shikojnë nga lindja dhe regjimet autokratike.
III. Nga e Djathta në Qendër
Sfidat me të cilat
përballen shoqëritë pluraliste janë shumëdimensionale. Vendimarrja politike nuk
i kënaq dot të gjitha nevojat dhe aspirtat e njerëzve që vijnë nga klasa
ekonomike të ndryshme apo kanë përkatësi fetare, etnike apo kulturore të kundërta.
Burimet (paratë) janë gjithnjë në mungesë, prandaj vendimarrjet politike për
shpërndarjen e tyre gjithmonë do të ndihmojnë një pjesë në kurriz të pjesës
tjetër. Qendra e djathtë përpiqet ta adresojë këtë problem duke balancuar dhe me
përgjegjshmëri përfitimet për pjesën më të madhe të shoqërisë dhe disavantazhet
që një apo disa politika publike krijojnë për një grup të vogël njerëzish. Pra,
qendra e djathtë nuk është e pashpirt siç mundohen ta karikaturojë e majta. Ajo
përpiqet të ruajë balancat dhe krijojë mundësi për të gjithë duke shmangur
varësinë e individit tek shteti apo çdo lloj autoriteti që vjen nga lart.
Gjetja e kësaj vije
të mesme mes përfitimeve dhe humbjeve ka qenë një nga shqetësimet qendore të
qendrës së djathtë. Kritikës së kush qëndron në mes të rrugës rrezikon të
shtypet, të djathtët e qendrës i janë përgjigjur se pozicionimi në mes nuk
është me rrezik përsa kohë rruga është me dy korsi. Liberalët e djathtë janë të
vetëdijshëm se kompromisi në qendër, moderimi, prudenca dhe respekti për të
ndryshmin janë domosdoshmëri në një shoqëri demokratike dhe pluraliste. Kësisoj
ato janë të prirur drejt konsensusit dhe dialogut me kundërshtarin politik, çka
sjell stabilitet politik, paqe sociale, zhvillim demokratik dhe ekonomik.
Rrëshqitja në gjuhë përçarëse dhe polarizuese e klasës së vjetër politike në Shqipëri ka minuar zhvillimin dhe dialogun, duke i pozicionuar shqiptarët në kampe antagoniste ose me mua ose kundër meje. Burimet shtetërore janë ndarë dhe ndahen në bazë partiake dhe klanore. Ndërkohë, si një komb i vogël, shqiptarët kanë nevojë të jenë të bashkuar, në harmoni dhe paqe me njëri-tjetrin. Fryrja e borive të ndasive me karakater fetar, kulturor, krahinor apo politik, kur nuk ka vend për ndasi entike, ka rezultuar katastrofike për çdo komb që e ka përqafuar. Nëse e djathta e qendrës i lë hapësirë bosh këtyre rrymave, Shqipëria do të përfundojë në kaos dhe dëshpërim.
IV. Interesi Kombëtar
E djathta qëndron
natyrshëm për kombin dhe interesin kombëtar. Historia e shkurtër e shtetit shqiptar
ka treguar se djathta udhëhiqet nga interesi kombëtar. Një alternativë moderne
e qendrës së djathtë do të ndërtonte një politikë të jashtme dhe të sigurisë që
shikon përtej hundës së vet dhe pushtetit të ditës.
Shqiptarët së
bashku me grekët dhe serbët janë kombi më i rendësishëm në Ballkan. Pavarësia e
Kosovës, qasje shtetformuese në Maqedoninë e Veriut, dhe forcimi i faktorit
politik shqiptar në Mal të Zi janë arritje që nuk duhen nënvlerësuar duke pasur
parasysh kushtet e tmerrshme kufizuese ku ka vepruar kombi shqiptar prej më
shumë së një shekulli. Por ndryshimet gjeopolitike nga zhvendosja e rendit ndërkombetar
nga momentumi njëpolar drejt një bote me shumë qëndra pushteti, rikthimi i përdorimit
të forcës për qëllime politike, e ka bërë më të pa parashikueshme sjelljen e shteteve
dhe paqen më të pasigurt. Rrëshqitja në
retorikë boshe nacionaliste pa një projekt të përbashkët konkret ku synohet
forcimi ekonomik, demokratik dhe ushtarak i pjesëve të kombit është si të
qëllosh veten në kokë.
Një projekt i
djathtë politik nuk duhet të ngurojë të forcojë bashkëpunimin vëllazëror mes
Shqipërisë dhe Kosovës, duke bashkërenduar politikën e jashtme dhe sigurisë me
Prishtinën. Rreziku që i paraqitet Kosovës nga ideja e Serbisë së madhe duhet
ndalur përmes një politike bashkëpunimi dhe denoncimi në kancelaritë
perëndimore. Ideja se Kosova dhe Shqipëria janë dy shtete shqiptare jonatyrale
nuk duhet të vdesë për hirë të progresizmit ndërkombëtar. Askush nuk na ndalon
sot të forcojmë komunikimin kulturorë, bashkëpunimin ekonomik nëpërmjet një
dogane dhe tregu të përbashkët, dhe koordinimin politik me Kosovën.
Ndërsa të dy vende
ecin drejt integrimit euroatlantik, palët duhet të kenë gjithnjë një plan B i
cili aktivizohet menjëherë nëse gjërat shkojnë tmerrësisht keq në Europë. Por
kjo nuk mund të bëhet me dy shtete të dobëta ekonomikisht, faktor politik
shqiptar të përçarë dhe qeverisje autoritare. Duhet forcë ekonomike, ushtarake
dhe politike, si dhe sharm bindës nesë koha do ta bëjë domosdoshmëri bashkimin
kombëtar. Kjo nuk mund të bëhet me elitë të korruptuar dhe retorikë përçarëse,
por nëpërmjet konsensuit në qendër me të gjithë faktorët politik të përgjegjshëm.
Në rrethana të
tilla është urgjente që e djathta e moderuar të fitojë terren në hapësirën
politike shqiptare. Një artikulim e tillë do të ishte garanci kundër
populizimit dhe ndasive të mundshme identitare dhe partizane në një vend që i
ka të gjitha por që rrezikon të mbytet në pusin e shtëpisë së vet.
Comments
Post a Comment